Mellan den 8 – 16 juli 2017 kommer Johan Engdahl, Joel Bergqvist, Jens Zimmerman och Samuel Brynolf att cykla mellan Barcelona och Biarritz, över Pyrenéerna i en massiv värmebölja (medeltemperatur 28°C i skuggan i juli) klättrandes 4648 höjdmeter och rullandes nedför 4636 höjdmeter. Jämför man med Sveriges högsta berg Kebnekaise (2106 meter högt) så förstår man att det blir som att cykla upp och ned för två stycken kebnekaisrar. Det kommer bli en del svettavsöndring under dessa dagar gissar vi.
Ungefär så här ser resan ut på kartan:
Mer konkret så kommer resan (antagligen) att bestå av pendeltågsfärd från Stockholm till Märsta. Cykel till Arlanda, flyg till Barcelona och därifrån cykel uppför till Lleida, Monson, Huesca, Sabinanigo, Candanchu (pust!) och sedan slutligen nedför till målet i Biarritz (varifrån vi flyger hem till Nyköping Skavsta och kanske orkar cykla till Stockholm). Den gemensamma nämnaren för resans deltagare är viljan att cykla riktigt långt (och ganska mycket uppför) och umgås i goda vänners lag, på oväntade platser.
Långcyklandet är en lång tradition i Cykelsällskapet Lejonet & Gripen (där vissa medlemmar är aktiva och andra inaktiva). Det har cyklats Vänern runt, Stockholm-Hultsfred och Stockholm-Eskilstuna-Stockholm innan det hela konceptualiserades och blev ”en grej”.
År 2006 cyklade vi Stockholm-Strängnäs-Örebro-Kristinehamn-Karlstad-Säffle-Mellerud-Uddevalla-Fiskebäckskil-Hisingen-Göteborg-Varberg-Halmstad-Helsingborg-Malmö/Köpenhamn. I folkmun kallas denna resa Stockholm-Köpenhamn (STO-CPH).
År 2009 sedan blev det sträckan St Eriksplan-Värtahamnen-Åbo-Salo-Esbo-Helsingfors-Borgå-Hamina-Viborg-Zelenogorsk-St Petersburg, mera känd som St Eriksplan-St Petersburg.
2011 gav sig gänget iväg på en västtysk resa under namnet Malmö-München och innebar att Cykelsällskapet tog sig med färja från Malmö till Travemünde och sedan med cykel via Lübeck-Lüneburg-Uelzen-Bockenem-Göttingen-am Silbersee-Frankfurt-Crailsheim-Nördlingen-Donauwörth-Dachau-München.
2013 följde världens medier den magnifika resan London-Lowlands där Cykelsällskapet tog sig med cykel till Arlanda via flyg till London Heathrow (England) och därifrån med cykel till Wales nordvästra kust (Holyhead), med färja till Dublin (Irland), cykel till Belfast (Nordirland), färja till Cairnryan (Skottland), cykel till Glasgow och slutligen till målet i Edinburgh.
2015 blev Cykelsällskapet verkligen en internationell angelägenhet då vi fick vår första ryska medlem i Ilia Slonski och gav sig i kast med sträckan Ringen-Riga mellan den berömda Globklockan vid Ringens köpcentrum och den berömda Laimaklockan i Riga, Lettland. Resan gick med cykel från Södermalm till Nynäshamn, med färja till Gdansk (Polen), vidare till Braniewo (Polen), sedan till ryska Kaliningrad (där Ilia anslöt), sedan till Nida (Litauen) via Lesnoj (Ryssland), vidare till Palanga (Litauen), sedan till Liepāja (Litauen), vidare till Saldus (Lettland), sedan till Jūrmala (Lettland) och slutligen till målet i Riga (Lettland).
Med stärkande effekter för både sinne och kropp kastar sig medlemmarna gärna ut på vägarna med mycket spartansk packning, med reglerna att vi alltid sover på vandrarhem eller hotell (eller snarare ”aldrig i tält”), och nästan alltid köper färdiglagad mat (undantaget om vi vill baka croissanter i micron på hotellrummet). Resorna präglas av vardagsmisär i varje kurva med uppförsbacke, men består mestadels av njutning. Vi cyklar cirka 10 timmar om dagen, men ser alltid till att vi får i oss minst en öl innan läggdags. Som fransmännen säger: C’est les vacances – det är semester.